Пътепис за Крит: Маршрут, забележителности, разходи, съвети, впечатления

Всеки нормален човек би казал, че НЕ е добра идея да се ходи на остров Крит в разгара на лятото, защото по това време на годината температурите там са непоносимо високи. Но след като синът ми си счупи китката точно в началото на лятото и по този начин ни се провали плануваната по-рано почивка в Анталия с включени огромен брой аквапаркове, решихме, че макар и вече в средата на лятото е време да посетим ново, непознато за нас място – Крит. Дълго отлаган, но ето че дойде неговият звезден час.

Не пропускайте да прочетете статията с най-красивите плажове в Крит – ТУК.

Кола под наем

(или иначе казано – Кога, за Бога, най-накрая ще наемем читава кола без никакви проблеми?)

Доста се чудехме предварително дали да наемем кола под наем или от икономия да се опитаме да посетим известните плажове с помощта на междуградския обществен транспорт + организирани турове за по-трудно достъпните. Накрая обаче след като видяхме, че сметката реално излиза абсолютно еднаква, без да включваме удобството и свободата при самостоятелното пътуване с кола, определено се спряхме на варианта с наемане на кола.

След дълго търсене в Интернет, решихме да вземем кола под наем от MONZA. За 8 дни цената беше 248 евро с включена пълна застраховка. Колата, която ни дадоха обаче, се оказа пълна кочина (както би казал съпругът ми). Липстваха елементарни екстри. Добре, че поне имаше климатик и той работеше! О, чудо!

На втория ден половин час се опитвахме да отключим колата. Същото ни се случи още няколко пъти, а особено „приятно“ беше, когато вече се прибирахме слънчасали от плаж и искахме секунда по-бързо да се качим в колата и да пуснем климатика на маск и в точно този същия момент колата отново се инатеше и не искаше да се отключи. За тези проблеми, се обадихме по телефона на компанията рент-а-кар и те ни казаха, че имало някаква цака с вратата и ключалката, за която съвсем случайно бяха „пропуснали“ да ни кажат. В крайна сметка автоматичното заключване не работеше и колата трябваше да се отключва с ключ. В 21 век! Мда. 🙂

Ако все пак решите да обикаляте Крит с автобус – ето ТОВА е сайтът с информация и разписанията на междуградските автобуси.

COVID

По повод пандемията от Covid19, която се шири по цял свят повече от 1 година насам, в Крит по това време (Юли 2021) нямаше почти никакви мерки. Беше необходимо да попълним преди качване в самолета PLF формуляр до 24 часа преди пътуването. Вижте ТУК.

Ние, родителите бяхме ваксинирани и не беше нужно да правим никакви допълнителни тестове преди или след пристигане, а децата до 12 г. бяха освободени от всичко. По принцип противоепидемичните правила на Крит бяха да се носи маска винаги на закрито и ние си ги спазвахме, но забелязахме, че на много места, особено в хранителните магазини, туристите влизаха без маски и никой не им правеше заебележка. Продавачите и сервитьорите от своя страна бяха постоянно с маски, дори някои ресторанти се саморекламираха, че целият им персонал е ваксиниран. 🙂

Харесайте страничката ми във FACEBOOK, за да научавате първи за нови пътеписи и изгодни оферти!

Хотел и района около него

Нощувките в Западен Крит в разгара на лятото не бяха никак евтини. Единственото, на което държах е мястото, на което щяхме да нощуваме, да е на запад от Ханя, за да сме по-близо до УАУ-плажовете.

Така че накрая се спряхме на Aris Apartments в Gerani. Като цяло – базово ниво на настаняване, собствен санитарен възел, красиви общи части и градина и разкошна пекарна в съседство, управлявана от българка. Името на пекарната беше Konteka. Апартаментът се намираше на главно шосе и беше ужасно шумно през нощта, а климатикът се доплащаше – нещо, което не бе предварително упоменато в цената. Като цяло останахме разочаровани от квартирата и не бихме я препоръчали. (Разгледай други бюджетни хотели в Крит ТУК)

Нашият хотел се намираше в селцето Gerani, където освен страхотната пекарна точно до нашата квартира, друго интересно наистина нямаше. Липстваше оживена улица за вечерни разходки. Затова някои от вечерите се разхождахме в съседното градче – Platanias, където кипеше живот и където се намираше най-атрактивният ресторант от нашата почивка, а именно – ресторант-градина Mylos.

Всичко в този ресторант беше някак насочено от и към природата. Още с настаняването ни на масата сервитьорите дадоха на всички дами естествени цветя, които да си закачим на косата. Почти всички маси в ресторанта бяха предварително резервирани и ние заехме една от последните свободни. Тоалетните на ресторанта бяха УАУ – целите в пресни естествени цветя! Покрай масите беше пълно с различни сортове истински домати, чушлета и други. Уникална атмосфера. А накрая на вечерята ни изненадаха с десерт – огромно плато с плодове, сервирано по изключително атрактивен начин – със сух спирт.

–> Разгледай и резервирай с отстъпка бюджетен хотел на остров Крит. Виж ТУК!

Дневен режим

Дните ни на остров Крит минаваха еднообразно – сутрин пазарувахме от близката пекарна поне по 1-2 торби закуски, кроасани, пици и др. „да има за из път“. Още си помням прекрасните кроасани с шоколад и ягоди, които от жегата се топяха в устните…

След това се качвахме на колата и отивахме всеки ден към различен плаж, като във всички случаи пътувахме около час – час и половина в едната посока. Пристигахме на плажа към 11-12ч. на обяд, Слънцето вече яко напичаше и още от първия ден разбрахме по болезнения начин, че на остров Крит в края на Юли никакъв слънцезащитен лосион не помага. Там изгоряхме толкова много всички, колкото никъде другаде досега, просто защото отивахме на плажовете точно в най-голямата жега. След 3-4 часа на ултра-мега-хипер-супер яките плажове, се връщахме обратно в квартирата, където си взимахме по един душ и имахме малко време всеки за себе си (разбирай Internet time&game:) ) и вечерта отпрашвахме към различни местенца за обиколка.

ПРОГРАМА:

По време на нашата лятна почивка на остров Крит, в четири от дните посетихме 4 от ТОП плажовете на острова, някои от които се нареждат сред най-хубавите плажове в Европа. Един ден бяхме на аквапарк – че къде на почивка с деца без аквапарк? А останалите два дни отделихме за културни мероприятия из по-големите градове т.е. разходка из Ретимно + фабрика за маслини и пещера в единия ден, и градска разходка из Ханя. (Лично мнение – град Ретимно е много по-чаровен отколкото Ханя. Ханя е вторият, а Ретимно е третият по големина град в Крит.) Тези 2 дни имаха своето тактическо приложение, а именно – изгорялата кожа да може малко да се поуспокои като й спестим слънчевото огряване поне за малко. 🙂

Ден 1:  Полет: София – Ханя с Wizz Air, излита в 19:55 и каца в 21:30ч.
Настаняване в апартамента – Aris Apartments, Gerani (Разгледай други бюджетни хотели ТУК)

Ден 2: Плаж Балос (Balos) – 41 км. (за около час и половина)

Ден 3: Плаж Елафониси (Elafonissi) – 65 км. (за около час и половина)

Ден 4: Фабрика за зехтин + пещера Melidoni + Rethymno City

Ден 5: Аквапарк (https://limnoupolis.gr/)

Ден 6: Лежерен ден, някой от близките плажове + разходка из Ханя Hania City

Ден 7: Плаж Фаласарна (Falassarna) – 42 км. (за 45 мин.)

Ден 8: В търсене на Карета-карета + Плаж Seitan Limania
Полет: Ханя – София – с Wizz Air, излита в 22:10 и каца в 23:45ч.

Интересни забележителности в Ханя са:

1. Стария град на Ханя – чаровни тесни улички, в които с удоволствие би се изгубил човек.
2. Венецианското пристанище, покрай което едно до друго са наредени малки симпатични кафенета и ресторанти. Построено от венецианците през 14-ти век, огромното пристанище е било стратегическа база за борба с пиратството, което тогава било широко разпространено в Средиземно море.
3. Египетския фар – емблема на Ханя. Той е бил построен от венецианците, след това занемарен от османците и отново възстановен – от египтяните.
4. Морския музей – пълен с морски карти и експонати, които разказват за историята и мореплавателните традиции на Крит и Ханя.
5. Крепостта Фирка – тя е паметник от първостепенно значение за целия остров, тъй като именно тук, на 01.12.1913 г. се състои официалната церемония и е повдигнат гръцкия флаг в знак на обединението на остров Крит и Гърция.
6. Джамията на еничарите – намира се на пристанището в Ханя и е най-старата османска сграда на целия Крит.

Ако и ти искаш да си върнеш част от заплатената сума за хотели, полети или продукти, регистрирай се на този линк ТУК и всеки нов потребител получава бонус от 10$ в сметката.

Интересни забележителности в Ретимно са:

1. Стария град на Ретимно – отново тесни улички, изпълнени с много цветя, сергии, живот…
2. Крепостта Фортеза – това е венецианската крепост, която се намира на хълма Палекастро и от която може да видите града от високо. Зад стените на крепостта се намирал древен град със сгради, църква и др.. Fortezza е домакин на културни мероприятия всяко лято, които привличат многобройни жители и туристи.
3. Фонтанът Римонди – построен през 1626 и продължава да работи и до днес.- Градския плаж
4. Градския плаж
5. Пещерата Melidoni – намира се на 38 км. от Ретимно
6. Фабрика за зехтин Paraschakis Olive Oil – на намира се на 38 км. от Ретимно, точно до пещерата Melidoni

Остров Крит – лични впечатления

Остров Крит е огромен остров. Наистина огромен. За 8 дни само в Западен Крит ни останаха още плажове, които не можахме да посетим, но поне успяхме да отметнем най-популярните и най-красиви плажове.

Това, което ни изуми е, че на много места в Западен Крит нямаше нормални гори като в България от бор, бук, ясен или явор, а горите там бяха „ненормални“ – от маслини. Докъдето ти стига погледа – само маслинови дръвчета. Цели хълмове покрити с маслини. Такова нещо не бяхме виждали никъде другаде в Гърция.

Лошото бе, че маслиновите дръвчета съвсем целенасочено се поддържат ниски и поради тази причина сянката на остров Крит бе в огромен дефицит. Почти никъде по пътя нямаше сянка. Пек. Жар. И отново пек. 🙂

Крит е неофициално известен с отглеждането на канабис. Ако го обиколите достатъчно, ще срещнете много покрити парници. Възможно е именно там да се отглежда тази „трева“. Твърди се, че именно това „земеделие“ дава тласък на икономиката на острова.

През топлите месеци от годината на остров Крит може да се наблюдават костенурки Карета-Карета, които често излизат през нощта от морето и отиват на брега, за да снесат своите яйца там. След това те ги заравят и се връщат обратно в морето. На няколко места видяхме обозначения за гнезда с яйца от костенурки. Знаех, че има доброволци, които се грижат да следят целия този процес с яйцата да бъде максимално обезпечен.

Последната сутрин от нашата почивка, в 6:30ч. отидох на плажа в Герани, за да видя лично с очите ли има ли или няма костенурки на Крит. И точно по това време наоколо минаваха доброволците да записват новите гнезда с яйца, които са се появили през изминалата нощ и да поправят пътеката на гнездата, чиито яйца, трябва скоро да се излюпят и малките костенурчета успешно да стигнат до водата. Беше доста вълнуващо, защото видях следите на костенурки, които бяха направили 2 гнезда с яйца едва няколко часа по-рано през нощта. Проследих целия процес по обозначаване и маркиране на гнездото.

РАЗХОДИ за 2 възрастни + 2 деца:

– Полети София – Ханя – София: 234 лв
– 7 Нощувки в Aris Apartments, Gerani – 323 euro
– Кола под наем – 248 euro
– Аквапарк – входна такса 60-70 евро за всички
– Храна и други – поне 800 лв., защото почти всяка вечер си угаждахме и вечеряхме на ресторант.

ОБЩО: 2350 лв. (общо за 2 възрастни и 2 деца на 6г. и 10г.)

Не пропускайте да прочетете статията с най-красивите плажове в Крит – ТУК.

Хареса ли ви статията? Моля споделете в: