Пътепис за Кипър

ОТ БЪЛГАРИЯ ДО КИПЪР

Цялата подготовка започна няколко месеца по-рано със закупуването на самолетните билети от Варна до Ларнака с Wizz Air за датите 10-17 Май 2018. Защо Варна ли? Ами защото оттам бяха най-евтините билети – само 52 лв./човек за двупосочен билет, а и беше хубав повод да се разходим до тази част на милата ни Родина.

Тръгнахме предния ден вечерта след работа и пътувахме около четири часа и половина от Пловдив до Варна. Пристигайки във Варна В полунощ се зачудихме къде да оставим колата – дали на някой от платените паркинги в града, дали на летището или на най-обикновен обществен паркинг. И тъй като ние не сме от хората, които дават пари за глупости 🙂 накрая решихме да оставим колата на един голям обществен паркинг между блоковете в квартал Владиславово, който се намира в непосредствена близост до летището на Варна. Паркирахме я с надеждата, че като се върнем няма да ни липсва я акумулатора, а катализатора или някаква друга част от колата. Разстоянието до летището беше около километър и половина и в предвид, че беше нощ решихме все пак да викнем такси, което ни закара дотам за по-малко от 4 лв.

Само за информация: Взъможностите за платен и охраняем паркинг във Варна не са много. ParkVia предлага изгодна цена от 39 лв. за престой от 7 дни. За същата продължителност паркинга на летище Варна изисква 64 лв.

Терминал 2 на летище Варна е новопостроен, докато терминал 1 не функционира. Това, което ни направи впечатление бяха седалките в терминала – те бяха без подлакътници, което ги прави изключително удобни за нощуване в летището за разлика от много други европейски летища, където както и да се обърне човек все не може да се намести и наспи качествено. Не че спането на което и да е летище е някакво велико изживяване, но се е случвало да си го причиняваме поради разлини причини – най-често лоши връзки между отделни полети.

Стандартни проверки на паспорт и багаж и в 6:15 сутринта самолетът излетя за Кипър. При все че се бяхме чекирали оналйн предния ден и не бяхме плащали допълнително за места, се оказа, че сме настанени на един и същи ред. Юху! Кипър идваме 🙂

Ето и някои факти за Кипър, които прочетохме преди да стъпим на кипърска земя:

Кипър е разделен на две части. Северните територии са известни като Турска република Северен Кипър и са под влиянието на турците. Южната част на острова се нарича Независима Република Кипър или „гръцки Кипър“ и е част от Европейския съюз. Не само че островът е разделен на две, но и столицата Никозия също. През града минава т. нар. Зелена линия, която обособява двете различни по големина зони.

Не е прието обаче да се казва просто кипърци. Жителите са или кипърски гърци, или кипърски турци. По този начин се разграничават етническата принадлежност и конкретната част от страната, която населяват.

Ако и ти искаш да си върнеш част от заплатената сума за хотели, полети или продукти, регистрирай се на този линк ТУК и всеки нов потребител получава бонус до 10$ в сметката.

ОТ ЛЕТИЩЕ ЛАРНАКА ДО АГИЯ НАПА

Полетът мина безпроблемно. От летището на Ларнака се качихме на автобус 725, който ни закара до центъра на града. Крайната ни цел беше курорта Агия Напа, намиращ се в югоизточната част на острова, но до там няма директен транспорт. Затова е необходимо първо с автобус от  летището да стигнете до центъра на Ларнака, спирка Finicoudes, и след това оттам да смените с друг автобус до самия курорт. Маршрута на автобуса обикновено е написан на предното стъкло. Пътя от летището до Агия Напа отнема около два часа по описания начин. Разбира се, винаги съществува и по-кратката версия като време, съответсно и по-скъпа, а именно да наемете такси, което ще ви закара за по-малко от час директно от летището. По пътя минахме покрай световноизвестният World Water Park – изглеждаше зашеметяващо.

ЦЕНИ НА БИЛЕТИТЕ:

Цената на билетите за обществените градски автобуси е 1,5 евро на човек за еднопосочен билет като за деца под 6 години е безплатно. Също така може да се изкара дневна карта за 4,50 и да пътувате с нея колкото си искате в рамките на града.

Цените на билетите за междуградските (Intercity) автобуси е 4 евро за възрастен и 2 евро за деца над 6 г. Има няколко автобусни компании, които предлагат еднакво качество на равностойна цена, така че е без значение коя компания ще изберете.

ХОТЕЛИ И НАСТАНЯВАНЕ

Престоят ни в Кипър бе разделен в два различни хотела, като единия беше All inclusive, а другия – без включена никаква храна. Идеята бе да се възползваме за няколко дни от „великия“ аквапарк на по-скъпия хотел, след което да може да опитаме и ястия по наш избор.

Първия хотел, който първоначално бях резервирала бе хотел Panthea Holiday Village през сайта www.amoma.com , но за съжаление две седмици преди пътуването от сайта ми се обадиха и съобщиха, че резервирания от мен хотел се е свързал с тях, за да ги предупреди, че няма да работи в посочените от мен дати. Изборът ми се спря именно на този хотел, тъй като разполага със собствен аквапарк. Затова държах АМОМА да ми предложи друга достойна алтернатива на хотел. И тъй като съпорта на сайта явно не е много в час и ми предлагаше някакви супер базистни хотели на същата цена, просто защото всичко останало вече беше заето, поисках да ми върнат парите и до 3-4 дни след това парите ми бяха обратно в сметката.

След няколко дни ровене из различните сайтове намерих една идея по-изгодна оферта, отколкото бяха резервирала първия хотел, а именно хотел Electra Holiday Village, който резервирах през сайта www.orbitz.com, който междувременно дава гаранция за най-добра цена и в случай че намериш в друг сайт по-ниска цена, отколкото цената, на която си резервирал, ORBITZ ти дава ваучер за 50 долара.

–> Разгледай и резервирай с отстъпка бюджетен хотел в Кипър. Виж ТУК!

Хотел Електра ни посрещна с правилото, че трябва да изчакаме до 14 ч., за да се чекираме. Това обаче не ни попречи да се сдобием със заветните гривни за All Inclusive, да оставим багажа си на рецепцията и да се възползваме максимално от обяда и басейна. Добре, че го направихме, че тъкмо когато се чекирахме, времето се смрачи.

Хотелът разполага с няколко видя стаи, като най-много са апартаментите. Нашия апартамент беше приятно и модерно обзаведен, но т.н. кухненски кът бе пълна пародия – имаше само един мини хладилник, кана за нагряване на вода и мивка. Никакви други електроуреди или посуда. Всички апартаменти са разположени в двуетажни вили като тези, които са на първия етаж имат нещо като малко дворче отпред. Стаята се почистваше ежедневно. Дотук с плюсовете.

За съжаление, минусите ни се сториха повече от плюсовете. Без коментар оставяме факта, че в хотел като Електра, който е all inclusive, нямаше хавлии за басейна и трябваше да си носим, но тъй като ние не си носихме, използвахме хавлиите, които са за баня и никой не ни направи забележка. Второ, нямаше голямо разнообразие на храна и качеството й като цяло не бе задоволително, въпреки че агнешкото го правиха много крехко и сочно…. Мммм. Това, обаче, което ни остави безмълвни в лошия смисъл, беше начинът, по койте се осъществяваше следобедният снак бар.

Хотелът се водеше All Inclusive и по презумция храна трябва да има почти денонощно. Добре, ама явно от хотела бяха решили, че искат да спестят едно хранене и затова следобед, след като си се вкиснал от седене на шезлонга, вместо да има отново блок-маса, както е редно, откъдето да си взимаш на поразия разни сандвичи, бургери, пици, десерти, бе необходимо да седнем като в ресторант и да поръчваме по меню като поръчката ни се изпълняваше в рамките на 20-30 минути. Това за мен е недопустимо за 4-звезден ол инклузив хотел. Дори смятам, че отговаря на не повече от три звезди, тъй като апартаментите и стаите са ок, но всичко останало като база е доста занемарено.

Цената, която платихме за 3 нощувки All Inclusive през Май месец в хотел Electra бе 715 лв., затова и очаквахме всичко да е на ниво, но уви!

Аквапаркът бе достатъчно разнообразен откъм пързалки и съоръжения, като имаше за всекиго по нещо – от най-младия посетител до най-възрастния. Самия аквапарк се намира извън комплекса на хотела или по-точно трябва да пресечете улицата и аквапарка ще ви се намира на другия край на улицата. Оказа се, че имат достъп и право на безплатен вход и туристи от другите хотели, част от веригата Marismare Hotels.

Втория хотел, който бях резервирала бе Anthea Apartments като там 4 нощувки ни излезнаха общо 75 евро. Хотелът беше в процес на реновиране, тъй като по време на нашия престой се изграждаше ресторант и нова леглова база. Явно скоро и този хотел ще минава на принципа на all inclusive. Когато ние бяхме там обаче в цената ни бе включена само нощувката, без изхранване. Апартаментът бе с по-стари износени мебели, в сравнение с хотел Електра, но пък беше достатъчно просторен и включваше отделна спалня, баня с вана, голяма тераса, хол с добре оборудван кухненски бокс с котлони, хладилник, прибори, тенджери, чаши, чинии. Всичко. Единствен минус на хотела е, че се намира в сърцето на курорта Агия Напа и е много, много шумно през нощта.

Харесайте страничката ми във FACEBOOK, за да научавате първи за нови пътеписи и изгодни оферти!

КУРОРТЪТ АГИЯ НАПА

Курортът Агия Напа е най-известният курорт на остров Кипър и особено посещаван от руснаци като във всеки ресторант имаше меню и на руски. Изобилие от предложения за японска кухня и суши. Масово ресторантите наблягат на италианската кухня, както разбира се и на рибните специалитети. Масата трябва да е отрупана с храна. Какво имаме предвид – ами веднъж седнахме на ресторант и поръчахме 4 ястия. В един момент обаче сервитьорът ( българин, разбира се ) почна да носи разни салати, предястия, разядки, хлебчеткоито не бяхме поръчвали и така напълни масата, че нямаше къде да си сложим ръцете. Оказа се, че всичко бе включено в цената, я като гарнитура, я като хляб с разядка, както е и при турците.

Курортът е досущ Слънчев браг – пълен с нощни клубове и барове, огласяващи по цяла нощ околността или пияни хора, които изнасяха „концерти“ посред нощ на улицата. Не се спазват абсолютно никакви правила и закони за тишина.

В курортът са на разположение множество супермаркети, но ние препоръчваме супермаркет Universal, който се намираna централно място, точно пред хотел Anthea и предлага много изгодни цени.

Също така в курорта има и обществен лунапарк с множество атракциони както за възрастни, така и за деца. И екстремно влакче, трамплин, бебешки въртележки, детско екстремно влакче, голямо и малко Виенско колело, батути и много, много други. Заплащането на атракционите е с токени като 1 токен струва 1 евро, а при закупуване на 10 токеена ( 10 евро ) получавате 12 токена. Има и вариант за еднодневни карти, които дават право на неограничен брой качвания на повечето атракциони и важат точно определен ден. Точните цени вижте на снимката.

Първите 3 дни ги прекарахме на режим All Inclusive, което ще рече ядене, къпане в басейна, отново ядене, пекане на шезлонга, ядене, аквапарк, ядене и т.н. След преместването ни във втория хотел започнаха и нашите разходки из Югоизточната част на остров Кипър.

ЗАБЕЛЕЖИТЕЛНОСТИ В ЮГОИЗТОЧЕН КИПЪР, които успяхем да посетим:

Pantachou Beach – Това всъщност е градския плаж на Агия Напа, широк и пренаселен. Ние бяхме през Май и плажът наистина бе твърде пренаселен. Не мога да си представя какво ще е през лятото. Цената на шезлонга е 2, 50 евро.

Nissi Beach – най-известния плаж на остров Кипър и лесно разпознаваем по тясната пясъчна ивица която свързва плажа с островът разположен на няколко метра вътре в морето. Намира се малко встрани от курорта Агия Напа и съвсем очаквано е затрупан от заведения, шезлонги и чадъри. Ние се настанихме на самия остров, където пясъкът бе чисто бял, а водата – много по-спокойна, отколкото в другата част на плажа. Въпреки комерсиализма и шумната музика наоколо, плажът си заслужава посещението, защото наистина е много красив и подходящ за деца.

Vathia Gonia – малък плаж между курорта Агия Напа и плаж Nissi Beach. Представлява дълбок залив с кристално чиста вода и възможност за шнорхелиране. Има на разположение шезлонги, чадъри, както и може да ви направят масаж на самия плаж. 🙂

Fig Tree – плаж в област Протарас. До там се стига с градски автобус  за 1, 50 евро на възрастен. Прекрасна чиста вода и подохдящо място за шнорхелиране. Лично аз видях поне четири-пет вида рибки.

–> Разгледай и резервирай с отстъпка бюджетен хотел в Кипър. Виж ТУК!

Love bridge или Мостът на влюбените – намира се в самия край на Pantachou Beach и представлява скално образувание, което наподобява мост, през който минава морската вода. Много красиво място наистина, прекрасно за фотосесии и селфита, по залез се превърща в едно от най-романтичните места на острова. Дори видяхме младоженци по време на тяхнатас ватбена фотосесия.

Cape Greco National Forest park – въпреки че съдържа думата „гора“ в името си, ние не видяхме никаква гора там, а по-скоро целия ландшафт бе нещо средно между савана и пустиня. Мястото е много сухо, затова се запасете с много вода и храна, тъй като няма откъде да си купите. Двете места, които си заслужават посещението са Синята лагуна (Blue lagoon) и Морските скали (Sea caves). Морските скали е най-популярната дестинация в Кипър за всички, обичащи екстремните преживявания. Те представляват високи стръмни скали на бряга на морето, откъдето всеки ентусиаст може да скочи от 20-метровата скала в морето. Мястото се посещава и от корабчетата, които тръгват от курортите наблизо.

За да не остана и аз по-назад реших, че и аз ще скоча. Не ми трябваше много време да се подготвя психически, тъй като съм си достатъчно луда глава, но в момента, в който тръгнах да скачам, някой от заобикалящите ме хора ми извика, че съм със слънчевите очила на главата, което да ми го кажат в точно този момент беше голяма грешка, тъй като това ме разконцентрира напълно и накрая се шляпнах по дупе във водата. Слънчевите очила потънаха в морето, но след това близо месец ми трябваше да се възстановя, тъй като дупето ми понесе зле удара…  Преживяването определено си заслужаваше!

ОБЩИ ВПЕЧАТЛЕНИЯ И ИЗВОДИ ЗА КИПЪР

Ако си мислите че сте в чужбина, пристигайки в Кипър, помислете си пак. Дълбоко се заблуждавате 🙂 Оказа се, че в Кипър колкото са местните, толкова са и българите. Срещнахме наши сънародници по магазините, автобусите, лунапарка, на плажовете, хотелите, дори на паспортна проверка на летището в Ларнака. В един момент се зачудихме дали пък да не започнем разговор директно на български, аджиба сме улучили поредния българин. 🙂

Времето през Май беше достатъчно топло за хващане на тен на плажа, но морската вода бе леко хладна, но все пак ставаше за къпане. Също така в накои от дните се случи така, че сутринта бе слънчево и горещо, после следобед между 14 и 17ч. – супер облачно и хладно и вечерта отново ставаше слънчево и приятно за разходка.

Къщите из целия остров са предимно и само в бял цвят. Навсякъде има палми и друга средиземноморска растителност. Срещу източния бряг на Кипър е разположена Сирия. Поради необяснима за мен причина островът не можа да ме плени с атмосферата. Прекрасните плажове бяха там,  а кристалната чиста вода с изумруден цвят заобикаляше целия остров, но някак ми се стори, че всичко бе станало търде комерсиално – навсякъде шезлонги, чадъри, хора, шумотевица. Липстваше чувството като че ли си в дивата природа, както беше в Гърция по време на нашата ОБИКОЛКА ИЗ ЙОНИЙСКИТЕ ОСТРОВИ.

Със сигурност има ище много места за разглеждане на територията на Кипър като град Пафос ( родното място на Афродина), планината Трудос, столицата Никозия и други, но тях си ги оставихме за следващия път 🙂

РАЗХОДИ:

Самолетни билети: 4 х 52 лв. = 208 лв.
Разходи за автобусен траспорт из остров Кипър – 80 лв.
Настаняване в апартамент за 3 нощувки в хотел Electra Holiday Village – 715 лв.
Настаняване в апартамент за 4 нощувки в Anthea Apartments  – 150 лв.
Храна и други разходи: около 200 лв.
Лунапарк: 20 лв.
ОБЩО: 1380 лв. за 7 нощувки за 4-ма ( 2 възрастни и 2 деца на 3г. и 7г. )

Хареса ли ви статията? Моля споделете в: