Израел – част 2 – Йерусалим

1. Тел Авив ( 3 нощувки от 20-23.12.09 Г.) – Пътепис за ТЕЛ АВИВ ТУК
  2. Растоянието Тел Авив – Йерусалим с влак
  3. Йерусалим ( 4 нощувки от 23-27.12.09 г.)- Пътепис за Йерусалим ТУК

Какво е да преживееш традицията Шабат, да вървиш по стъпките на Христос, да влезнеш в Палестинска територия, да си на гърба на камила, да пипнеш Божия Гроб и за малко да останеш гладен по Коледа – това са само малко от нещата, които преживяхме по време на нашето пътешествие до Светите места…

Рано сутринта на 23.12 отпътувахме с влак от Тел Авив за Йерусалим. Пътуването продължи около 3 часа. Оказа се, че Святият град се намира сред планината, където растителността е изключително рядка и няма гори.

Ето колко асфалт слагат при ремонт на пътя.
Хапвам си аз сладко геврече… 🙂

В Йерусалим трафикът беше изключително много натоварен, толкова натоварен, че един ден докато излизахме от града, за да отидем до Витлеем ми стана много лошо. По време на нашия престой правеха ремонт на един от главните булеварди и може би това бе причината.

Йерусалимските къщи, изглеждаха като по снимките, бели с равни покриви.

Също така хората там хем бяха много по-религиозни като в същото време бяха и много по-груби. В града живеят около 750 000 души, от които 480 000 са юдеи, други 250000 – мюсюлмани и 10-20 000 са християни. По задръстените от коли, автобуси и тълпи от туристи улици, може да се видят много традиционни юдеи, които носят не само традиционната еврейска шапка – ермолка, както беше в Тел Авив, но и хитони и черни костюми. Може да се видят много равини, както и традиционни мюсюлмани. Йерусалим се оказа град интересен и заради единството между трите основни религии – юдаизъм, ислям и християнство. На няколко места видяхме един до друг следните знаци:  КРЪСТ, Еврейската ДАВИДОВА ЗВЕЗДА и ПОЛУМЕСЕЦ. Това единствено говори за възникваща Нова единна религия, което от своя страна предвещава идването на Антихриста.

Входът към църквата на Божи Гроб.

Това, което много ни стресна в началото, бяха военните служители, които можеше да се видят буквално навсякъде. Например, както си хапвахме в Macdonald’s в автогарата, срещу нас на съседната маса сядат трима униформени, въоръжени мъже с картечници и пр. 🙂  Хотелът, в който отседнахме, се казваше Jerusalem Gate Hotel и се оказа много хубав огромен хотел с 290 стаи, приютяващ туристи от цял свят. Нашето настаняване в хотела включваше и много вкусна бюфет закуска. Ястието, което ни впечатли най-много, бе тамошния вариант на кутиш.

–> Разгледай и резервирай с отстъпка бюджетен хотел в Йерусалим. Виж ТУК!

Времето през Декември в Йерусалим беше подобно на времето в пустинята от гледна точка на това, че имаше огромна температурна алплитуда. Сутрин и вечер, например, беше много хладно и се обличахме със зимни якета. На обяд обаче ставаше достатъчно горещо, за да се съблечем по къси ръкави.

И така, след като се настанихме в хотела, хванахме градския рейс и отидохме до Western wall или т.н. Стена на плача. Докато пътувахме имаше много идеи, които си четяха Старите завети в рейса. Още със слизането от рейса се потопихме в уникалната атмосфера.  Беше невероятно.

Навсякъде имаше молещи се евреи.

Харесайте страничката ми във FACEBOOK, за да научавате първи за нови пътеписи и изгодни оферти!

Също така хиляди туристи поставха в пукнатините на Стената листчета със своите молби и прошения към Бога.

Интересно беше, че достъпът до Стената беше разделен на мъжка и женска част и когато Саймън пожела да отиде до самата Стена се наложи да си сложи типична еврейска шапчица ( от хартия ), която му дадоха безплатно. Без нея не е позволено на мъжете да се доближават до Стената.

Отвътре църквата на Божи гроб.

На следващия ден ( 24.12 ) цял ден обикаляхме Старият град на Йерусалим. Влязохме през Jaffa Gate и се разходихме по крепостните стени на Стария град. Самият Стар град е разделен на 4 под-квартала – на еврейски, мюсюлмански, арменски и християнски.  След това минахме през арабските чаршии, влязохме в Church of the Holy Sepulchre и видяхме Светия гроб. Води се, че точно хълма Голгота се е намирал на мястото на тази църква.

Това е мястото, откъдето може да се вземе документ за хаджийство.

Минахме през улица Via Dolorosa, бяхме на планината на маслините и в Гетсиманската градина.

За бонус попаднахме на погребение на еврейски равин 🙂 Видяхме и гробовете на най-различни светии. Искахме да посетим и мястото наречено Мория, което беше точно до голямата джамия Dome of the Rock, но беше затворено. Навсякъде туристите бяха повече от камъните – рояци от туристи навсякъде.

Ето как изглеждат традиционните евреи и равини.

Нещо интересно! Нашето пътване се падаше по време на Коледните празници, но на място в Израел никъде по нищо няма как човек да разбере, че наближава Коледа. Беше наистина огромно изключение да видим някъде коледна украса, та камо ли и елха.

Също така през днешния ден се качих не какво да било други, ами на истинска супер фотогенична камила.  🙂

Същата вечер беше Бъдни вечер и буквално няколко часа се опитвахме да открием протестанската Christ Church, където искахме да отпразнуваме Рождество. Краката ни боляха от голямото обикаляне през деня, нямахме повече сили и  по някаква голяма случайност я намерихме и се оказа, че е  типична конгрешанска църква.

Ако и ти искаш да си върнеш част от заплатената сума за хотели, полети или продукти, регистрирай се на този линк ТУК и всеки нов потребител получава бонус до 10$ в сметката.

Пейзаж към Палестина.

Преди започването на празничната служба на двора имаше традиционна рождествена супа и разни сладки за почерпка. Също така бяха изкарали пиано и от 20:00 до 22:30 ч. бяхме на двора, хапвахме, пийвахме и пяхме рождествени песни. Страхотно време! Самата сграда се оказа катедрала в която имаше роял, който звучеше изумително, направо останах без думи! Като инструменти присъстваха още китара и флейта. Празничната служба зпочна в 22:30 и продължи около един час, като  накрая ни подариха два безплатни нови Завета на еврейски език. Юпи!

На 25-ти Декември пожелахме да отидем във Витлеем, в църквата на Света Богородица. Оказа се че градът е много голям и се намира в Палестина и за да влезнем в него трябва да минем много сериозни проверки на границата. Бяхме си наели такси за цялото това пътуване, обаче на мен ми стана много зле от пътя и не можахме да видим нищо освен Хиродиада т.н Дворец на Ирод. На връщане от границата до центъра на Йерусалим се качихме в някаква междуградска маршрутка с капацитет около 20 души, където всички освен нас бяха мюсюлмани. Дори ни направиха забележка да не се прегръщаме. Живи и здрави се прибрахме в хотела за малко релакс.

В навечерието на Коледа излязохме да вечеряме навън, но ни очакваше голяма изненада. 🙂 Навън улиците бяха пусти, нямаше хора, нямаше и коли.

Всички магазини, ресторанти, дори и автогарата, която се намираше до хотела ни и където смятахме да вечеряме ( тъй като там изобилстваше от всякакви заведения за хранене) беше напълно, тотално затворена и заключена. Оказа се, че се намираме в еврейската част на Йерусалим и също така е Петък вечер.На това му се вика „неочавано лоша комбинация“ 🙂

Според еврейската традиция от петък вечер до събота вечер евреите не трябва да работят, да готвят или да правят каквото и да било друго нещо, освен да си почиват, както Бог си е починал в седмия ден на Сътворението. И така, накрая, след като видяхме в каква ситуация се намираме, се принудихме да дадем по 120 шекела за всеки, за да вечеряме в хотелския ресторант. Вечерята беше на Шведска маса и беше в огромно количесто, изобилие и разнообразие. Така се надумкахме, че после едва дишахме. Цялата тази вечер беше много шокираща за нас, защото не очаквахме,  че евреите продължават да спазват тези свои традиции и в 21-ви век.

На следващия ден, Събота, 26.12, нямаше други превозни средства по улиците освен таксита, управлявани от араби или коли под наем. Много искахме да отидем то Мъртво море, но в предвид факта, че нямаше нито автобуси, нито влакове, а и парите не бяха достатъчно, за да хванем такси,  се оказа мисия невъзможна и го оставихме за следващото ни идване.  Затова отново отидохме пеша до Стария град, където видяхме къпалнята Витезда, хълма Сион, гробовете на авесалом Захария и Давидовия град.

В Йерусалим се оказа, че всички забележителности са напълно безплатни, с изключение на къпалнята Витезда.

Отново листчета с молитви към Бога.
Тук Пилат Понтийски е осъдил Исус на смърт.

През последния ден от нашата „Медена седмица“, 27.12, поехме по обратния път, първо с влак от Йерусалим до Тел Авив, после с влак до летище Ben Gurion и накрая със самолет до София.

За спомен от екскурзията Саймън ми купи като рождествен подарък еврейски рог за 170 шекела ( след сериозно сваляне на цената J ) както и много качествено портмоне от летището в Тел Авив на връщане.

Още снимки от нашето пътуване до Йерусалим, може да видите по-долу:

Хареса ли ви статията? Моля споделете в: